Brief aan een vriend

Beste Erik,

 

Gebaseerd op de ISO 9004 van 1994 en de behoeften piramide van Maslow en het EFQM model, ben ik in de loop der jaren op de volgende grafiek uitgekomen.

 

Mijn credo is: “Je kunt pas beter worden als je goed bent. Je bent pas goed als je het primair proces beheerst”. Dus geen gewauwel over excellentie als je een call center nodig hebt om de klanten op afstand te houden.

 

Zoals je ziet is de aanleg voor duurzaamheid al in de beginfase van een onderneming aanwezig door de intentie om aan de eisen van de samenleving, gecondenseerd in wetgeving, te willen voldoen. Duurzaamheid is het oude ISO zullen we maar zeggen.

 

Voor het klein bedrijf is de rest Marketing Bull Shit. Fase drie, het realiseren van de missie is al moeilijk genoeg en beursgenoteerde ondernemingen blijven al steken in fase 2. Immers Maatschappelijke verantwoording begint bij belasting betalen. Sorry, maar je doelgroep is zo onbetrouwbaar als maar zijn kan.

 

Blijven dus over de middelgrote bedrijven, doorgaans niet beursgenoteerd met familiekapitaal of onderhands gefinancierd die in aanmerking komen voor een stap naar excellentie.

 

Mijn doelgroep als consultant is het kleinbedrijf, eigen geld, eigen ideeën (niet altijd even briljant) en doorgaans tegen de bureaucratische en lobbystroom inroeiend.

 

Hmmm, het is zelfs in minder dan een A4 uit te leggen, less is more!

 

Groeten, Harry van Leeuwen, Ontknopingsconsultant (Of ontmaskeringsconsultant, is misschien beter)